Súťaže a Články.

Preteky na 144MHz, 432MHz a 1,2GHz.

 A1 Contest  2023 KN19DB.


Tak prišiel posledný závod v tomto roku, prvý do nového ročníka majstrovstiev Slovenska. Tento CW závod je pre mňa jeden z najobľúbenejších. Kopec, kde niekedy chodila kolektívka OM3KDX je už dlhšiu dobu opustená a tak som sa rozhodol ho trochu prevetrať. Z domu som vyrazil v sobotu ráno o 8h. Zastavil som sa ešte v obchode na potraviny a v Stakčíne som natankoval benzín do kanistra pre elektrocentrály. Potom už len nasledovalo stúpanie na Príslop a odtiaľ cez luku na vysielač. Tam som si oddýchol, niečo pojedol a dal sa stavať stožiar s anténami. Tentoraz som použil zostavu 4x4 el. Výhoda spočíva v tom, že tento kopec ma otvorený smer od 244 stupňov, čo je S5 až po 300 stupňov, čo pokrýva smer OK a SP, Takže pri postavení antén 4x4 el., ktoré majú vyžarovací uhol v rovine H 60 stupňov, mi to presne pokryje a nemusím otáčať anténami. Tiež majú spolu prijateľný zisk 12.5 dBd  čo je dostatočné. Za cca 2h som mal všetko pripravene na závod, nič som nezabudol, a tak som mal ešte čas ísť sa poprechádzať po peknej prírode a nadýchať sa čerstvého vzduchu. Skontroloval som aj neďaleký Bosorácky vrch KN19DA 800m ASL, kde sme boli v roku 1997 na PD s OM3KDX a zažili tam strašidelne veci, preto odvtedy to voláme bosorácky vrch. Video z PD 1997 som natočil vtedy na analógovú videokameru a uložil na YouTube, Môžete si to pozrieť na tomto odkaze, 

https://www.youtube.com/watch?v=q3R1YmfCGps 

boli sme vtedy ešte pekný a mladi. Bohužiaľ Fero OM3TGV a Jaro, ten silný s fúzmi, nemal značku už sa na nás pozerajú zhora.

A teraz k súťaži. Išiel som len kategóriu 6h, to znamená od 14h UTC do 20h UTC z dôvodu, že som videl na SHMU, že ráno príde dážď s vetrom na horách, tak som chcel ešte večer, hoci po tme pobaliť a ísť domov. Začal som presne o 14h a na podmienky aké boli, to celkom pekne išlo. Najviac bolo samozrejme OK staníc. OK,OE,S5,SP,HA stanice odtiaľ robiť sú samozrejmosť. Potešili aj nejaké DL stanice a dokonca aj  YO z KN05 sa nejakým odrazom ku mne dostali. Vihorlatské pohorie ten smer úplne kryje. Nakoniec som spravil za 6h prevádzky 70 QSO s počtom bodov 27 417 a priemerom 398km na QSO. ODX bol 720km. O polnoci som už bol doma.

Do počutia v 1.Subregionály 2024



73. Milan OM0FC 


KN19CC
KN19CC

UHF/SHF contest 2023.

Na tento závod som si pripravil dva pásma 70 a 23cm. Nakoniec som išiel len 70cm, dôvod ďalej v popise. Na už pre mňa tradičný kopec Mośkovy hrb v KN19CC som sa vybral v sobotu o 11h. Postaviť na jednom stožiari dva pásma mi nepripadalo až tak ťažké, ale som sa mýlil. Najprv som postavil 10m stožiar bez antén a ukotvil tromi kotvami. dotiaľ to bolo v poriadku. Problémy nastali až pri namontovaní dvoch antén a ich vztýčení. Stožiar sa mi podarilo vztýčiť a keď som ukotvil posledné lano, prišla rana a stožiar išiel k zemi. Čo sa stalo, jedno lano sa pri vztyčovaní povolilo v hornom oku stožiara a keďže som sám, nemal som šancu ho zachytiť. Škody, 70cm anténa zlomený jeden prvok, ten som ešte nejak spojil provizórne v držiaku prvku a vyrovnal hlavne rahno, takže nakoniec som nejako odbehol 70cm aj keď pre zlu náladu len 6h kategóriu. Horšie dopadla 23cm anténa, na prvý pohlaď vyzerala bez poškodenia, ale po jej vztýčení som mal PSV 1:3 a tak som radšej to pásmo ani nešiel. Tak nakoniec som na 70cm išiel od 14h do 20h a potom som to vypol a išiel sa vyspať do auta, aby som to ráno všetko zbalil a odišiel domov. 

V závode to na 432MHz išlo celkom dobre. V sobotu podmienky dobre, v noci na nedeľu už lialo.

 Urobil som celkovo za 6h prevádzky 31 QSO s počtom bodov 9 739 s priemerom na QSO 314km a ODX bol 680km. Zariadenie IC 9700 70W PWR anténa 15el.

Aj keď mi tento závod veľmi nevyšiel a doma som bol mrzutý, tak už sa teším na CW Marconiho contest v novembri.

73. Milan

VHF contest 2023 KN19CC

Po vynechaní viacerých hlavných závodov v tomto roku, som išiel už tento závod doslova rekreačne a hlavne si oddýchnuť do prírody. Na kopec som sa vybral už v piatok doobeda o 9h. Jimnyho som už mal nabalený v garáži a tak som už len sadol za volant, zastavil sa v obchode pre potraviny a poďho rovno na 20km vzdialený už môj osvedčeny kopec za Pčolinnym. Lúky boli pokosené a tak sa mi išlo hore úplne v pohode. Na vrchole som sa hneď pustil do stavby nového ultraľahkého stanu pre jednu osobu, išlo to celkom fajn,aj keď som pri tom trocha maturoval. Keď bolo spanie pripravené, začal som stavať anténny stožiar. Tam to bolo už trochu najkomplikovanejšie. Urobil som si novy úchyt na ťažnú guľu pre rotátor a to z toho dôvodu, že už pri dvíhaní nevysúvam stožiar do výšky s anténou postupne, predsa len mam už svoj vek a je to dosť náročne pre jednu silu, tak teraz už mam držiak sklopný a tým pádom vysuniem stožiar na celu dĺžku v ľahu, upevním anténu a cez navijak dvihnem cely stožiar aj s anténou hore  a ukotviť. Tak sa mi podarilo anténu zdvihnúť do výšky 9m úplne bez problémov. Cely stožiar ma výšku 10,5m, ale ten posledný 1,5m kus ma priemer len 2,5cm, tak som to radšej neriskoval a som ho nevysunul. Potom som pripravil ešte v aute vysielacie pracovisko, všetko skontroloval, nič som nezabudol a mohol som si zaloziť oheň a dať sa relaxovať. Počasie v piatok večer nádherne a tak pri ohníku a dobrej večere som o 22h zaľahol do stanu a usnul. 

V sobotu som už len všetko skontroloval a čakal na začiatok závodu. Začal som presne o 14h, ale o 16h prišla taká prietrž mračien, že som mal prvý krát strach, či mi blesky netresnú do stožiara. Keď udrel blesk, skoro okamžite zahrmelo a vedel som, že je zle. Sam na 600m kopci, na vysielanie nebolo ani pomyslenie, všetko som vypol, odpojil koax a čakal, čo sa bude diať. Našťastie, tak ako to prišlo, tak to aj rýchlo odišlo. Po cca 1h som mohol pokračovať v závode. Ani PSV sa moc nezhoršilo, pred závodom 1-1, po búrke 1-1,2, aj to len preto, že z antény stekala voda. Tak som pri zariadení vydržal do 23,30h UTC a išiel si ľahnúť. Ráno som sa zobudil už na svetlo, bolo 04h UTC, urobil kávu, nejaké raňajky, dolial benzín do elektrocentrál a poďme rýchlo na moje obľúbene CW. Plán bol urobiť za závod realisticky cca 150 QSO. To by asi aj dokonca závodu asi vyšlo, ale o 9h ráno mi volala manželka, že budeme mať návštevu, tak aby som prišiel skôr a kedže manželka je mi doma generál, nedalo sa odvrávať. Tak som to zabalil tri hodiny pred koncom závodu a to sa vlastne potom odzrkadlilo v počte QSO.

Teraz k závodu.

Podmienky u mňa celkom slušne, ako väčšinou, západ veľmi dobrý, juh tiež celkom dobrý, škoda len že len dva LZ. Prekvapil smer severozápad,kde bolo celkom dosť SP staníc, asi to ovplyvnil SN7L. Bolo by fajn, keby takáto veľká rovinatá krajina bola aktívna na VHF pásmach v súťažiach. Trocha by nás tu na východe republiky to zrovnalo so západným Slovenskom pretože oni hlavne ťažia z husto osídlených DL staníc na ktoré mi odtiaľ nemáme dosah a preto sa im nedá konkurovať. 

Vyhodnotenie.

Pocet QSO 113

Pocet bodov 39 929

Priemer na QSO 353km

ODX 758km

73, Milan OM0FC

Memoriál OM3AU 2023 6H z KN19CC.

Na tento závod chodím veľmi rád, pretože som osobne poznal Ondreja Oravca OM3AU, ešte keď bol medzi nami.

Na kopec som sa vybral ešte v piatok poobede, aby som sa nemusel ponáhľať v sobotu, V nedeľu som už mal iný program, tak som mohol súťažiť len v sobotu do večera, aj som potom toho ľutoval, lebo som to mal celkom dobré rozbehnute. Ale po poriadku. V piatok poobede po príjazde na kótu, som postavil stan na spanie a prichystal stožiar na ukotvenie, keď v tom z ničoho nič prišiel lejak. Tak som stavanie antén nechal až na sobotu ráno.Vstal som o 7h do prekrásneho slnkom zaliatej prírody. Naraňajkoval som sa a hybaj stavať antény, Tentokrát som si prichystal 4x4 el. do smeru západ a 11el. do južného smeru. Stavba prebiehala bez problémov, aj keď v jednej osobe, to dá poriadne zabrať, ale dopadlo to dobre. Ešteže kondičku na 60 rokov mám veľmi dobrú. Vysielacie pracovisko som mal v aute a bývanie v stane. Na vysielanie som použll TRCVR IC 9700, k tomu prepínaciu krabičku do dvoch smerov z dielne OK1GTH a dva koncové stupne,jeden nastavený na 500W išiel smer západ  a druhy 200W išiel smer juh. Ako som neskoršie zistil, trebalo to dať opačne z dôvodu, že z juhu išlo podstatne viac staníc,ako zo západu. OK stanice sa viac zaoberali mikrovlnému závodu, čo je pochopiteľne.

Závod som začal o 14h a išlo to celkom svižne. výhodne bolo, že som počul stanice z obidvoch smerov a tak som mohol rýchlejšie reagovať. Ktovie ako by to dopadlo, keby som išiel cely závod 24h. Podmienky boli dobre a držali sa stabilne až do večera, keď o 20h som to musel zabaliť. Škoda toho. Celkovo som spravil 47 QSO s počtom bodov 14 748, priemer na QSO 311 Km a ODX bol 697 Km.

73, Milan OM0FC




Prieskum s dronom.
Prieskum s dronom.
Káhira pyramídy s XYL 4.5.2023
Káhira pyramídy s XYL 4.5.2023
KN19CC pohľad z drona.
KN19CC pohľad z drona.

2.Subregionál 2023 z KN19CC 6h.


Po vynechaní Marconiho a 1.subreginálu som sa konečne rozhodol absolvovať 2.subregionálny závod, aj keď len v kategórii 6h. Najprv som chcel ísť na veľmi dobru kótu pri priehrade Domaša z KN09TA, kde som absolvoval s dobrym výsledkom PD 2022, aj som si zaregistroval túto kótu, no pre blízkosť stanovišťa OM3KHU KN09WC, som to nakoniec vyhodnotil ako nie dobre riešenie, pretože by sme sa navzájom rušili. Tak som nakoniec vybehol na elektrokolobežke si obzrieť už osvedčenu kótu na KN19CC. Z leteckych snímok, z môjho drona som si skontroloval prístupovu cestu na kopec. Všetko bolo v poriadku, tak bolo rozhodnuté. Na kopec som išiel až v sobotu ráno, pretože vo štvrtok som ešte chodil po pyramídach v Egypte a domov som priletel lietadlom do Blavy v piatok a odtial ešte autom cez celé Slovensko na východ do Sniny. V piatok večer som ešte musel zbaliť všetko potrebné na súťaž do malého Jimnyho a modliť sa, že som nič nezabudol. Preto som išiel iba na šesť hodin závodu. Po výjazde na kótu, som sa hneď dal do stavby mojej jednej 11 elementovej antény a všetkého toho HW v aute na súťaž potrebných veci. O 12h bolo už všetko pripravené. Z nových veci je pridanie paralelne k 2KW invertovanej elektrocentrále Villager ďalšiu 1KW invertovanu elektrocentrálu, čím som získal celkovo 3KW vystupného vykonu na 230V. Napájane je z nich TRX, PA, Zdroj, PC, Lampa, mobil. Celkovo to činí cca 2KW a tak sa tie centrály nešťavia na doraz, čo bolo mojím cieľom. A teraz k súťaži. Počasie aj podmienky by som nazval, celkom dobré. Trochu sa mi zdálo, že je pomenej staníc, aspoň tu u mňa. Možno, že ďalej na západ to bolo pre stanice lepšie, neviem, na 6h prevádzky to neviem celkom presne povedať. čo je však dôležité, nebolo u mňa žiadné veľke rušenie od blízkych silných staníc. Čo som za tých 6h počul, som až na pár slabučkých stanic bez problémov spravil. Závod som išiel od 14h UTC do 20h a potom som to vypol. Škoda, že som spravil iba 1 CW QSO, telegraf ožíva v neskorších hodinách. Celkovo som spokojný, všetko fungovalo ako malo a dobre som si oddýchol pri zariadení a o to ide. 

Celkovo QSO 61

Počet bodov 18 902

Priemer na QSO 310 Km

ODX 730 Km

73. Milan OM0FC

PD 2022 z KN09TA 144MHz 

KN09TA kóta Búčky 528m ASL
KN09TA kóta Búčky 528m ASL

Na tento PD budem vzpomínať v dobrom, pretože som si urobil zatiaľ môj najlepší výsledok na 144MHz v PD. Po minuloročnom závode v PD z KN19DB som rozmýšľal čo ďalej, pretože som potreboval otvoriť si smer juh do YO a LZ, kde stále pribúda staníc a tam som v predošlom PD najviac stratil. Zobral som si dovolenku a v stredu 3 dni pred závodom, som sa vybral na prieskum na kopce, kde už je smer juh otvorený a smer západ ešte priechodný cez Tatry. Južný smer odtiaľ mi brzdi Vihorlatské pohorie, tak som ho cele obišiel a došiel som do obce Kvakovce pri Domaši. Po jeho ľavej strane sa nachádza najvyšší kopec Bučky 528m , odkiaľ sú pre mňa otvorene hlavné smery. Trochu horšie je to pre Slanské vrchy na juhozápad S5 a 9A, ale pri troche snahy to ide aj tam, aj keď nie celkom ideálne. Bolo však potrebne prejsť lesným terénom 4km, čo môj terénny Jimny hravo zvládol. Na vrchole som urobil merania, či tam nie je nejaké rušenie popočúval silu signálov majákov zo všetkých smerov a urobil skúšobne QSO na juh a západ. Všetko bolo OK, tak bolo rozhodnuté. Doma som si pripravil všetko potrebne, hlavne som musel vymeniť olej v invertovanej 2,2KW elektrocentrále Vilager, vyčistiť sviečku a zachytávač iskier ultrazvukom, nastaviť ventily, vyfúkať vzduchový filter a všetky veci poskladať do malého autíčka, aby som nič nezabudol. Pôvodne som chcel  na kopec už v piatok a prespať tam, ale keďže tu boli cely týždeň neskutočne horúčavy cca 36 až 38 stupňov, tak som vyrazil až sobotu ráno v deň závodu z domu zbalený na 40km cestu. Našťastie v noci z piatka na sobotu tu prišla burka, spadlo 13.5mm zrážok a tak teplota klesla na prijateľnú hodnotu. Cesta prebehla v poriadku a tak o 13h som mal už všetko prichystane, aj keď pre silný vietor som anténu ručne vysunul  len do 5m výšky, elektricky navijak na zdvíhanie už mam zakúpený a čakal som na začiatok závodu.  Ešte som sa naobedoval, dal si k tomu chladené pivko a mohlo sa začať. Začal som juhom na výzvu a hneď sa na mňa vrhli stanice, najprv z Košíc, čo som očakával, aspoň raz som mal rýchlejší štart do závodu ako KDX HI a potom nasledovali YO a LZ. Internet v závode zasadne nepoužívam pretože by mi to zobralo radosť z náhody a tak som nesledoval DX claster ani KST, ale vedel som, že to bude asi dobre. Po dvoch hodinách som otočil na západ a bolo to stále dobre, stanice pravidelne pribúdali. Môj cieľ bol do polnoci urobiť 100 QSO, čo som už prekonal po 20h a do polnoci 24 UTC som mal v logu 134 QSO. Ani sa mi nechcelo spať od vzrušenia, ale ráno by som bol dobitý a tak som sa prinútil zaľahnúť a trochu si zdriemol. O 3h UTC som pokračoval ďalej až do úplného konca závodu. Zo skúsenosti viem, že z novej kóty sa nerobí na prvý krát extra výsledok, ale teraz sa to nepotvrdilo. Až na pár drobných chyb, ktoré ma stali nejaké body, sa mi podarilo urobiť  213 QSO s úctyhodným priemerom 383km, čo v celkovom súčte dalo 81 379 bodov. ODX bol DR2X  895km. Môj tajný cieľ, 200 QSO a 80000 bodov bol splnený. S celkovým hodnotením, som nadmieru spokojný, aj keď je ešte čo zlepšovať. Chcelo by to multi beem do 3 smerov na zabratie 180 stupňov od severozápadu po juhovýchod. Podmienky dobre, škoda, že neprišla nejaká ES, bolo by to super, blízke silné stanice OM3KDX, HA6W v pohode. Dobitý, ale šťastný a plný ďalších veľkých plánov som večer o 19h dorazil domov do Sniny, rýchlo do sprchy, večera a hajde do postele. Aj tak som pod dojmom dňa ťažko usínal. Vo sne som celú noc staval stožiare do všetkých smerov, zatiaľ len vo sne, ale možno niekedy aj v skutočnosti ak sa v zdraví dožijem dôchodku. Krásny sen.

 Moja technika, IC9700, PA OM Power2002, 11el. 3wl anténa YU7EF211B a samozrejme môj miláčik Suzuki Jimny off road, Nissan musí počkať.

TOP 10

1. DR2X JO40 895 km 2. LZ7J KN21 824 km 3. LZ2AB KN33 789 km 4. Z33KN KN02 770 km 5. Z32ZP KN02 760 km 6. LZ6T KN22 742 km 7. DC4A JN59 735 km 8. DL0GTH/P JO50 735 km 9. LZ2FX KN33 723 km 10. LZ1S KN12 720 km


P.S. Srdečne pozdravujem Pika OM0TT, ktorý ma zavolal na pasme mimo súťaž, lebo sa už nezúčastňuje závodov, išiel som z jeho záhrady KN08XQ PD v roku 2009 s veľmi pekným výsledkom a prajem mu všetko najlepšie k 80 narodeninám. 

Dopočutia vo VHF závode možná zas z nejakej novej kóty.

73. Milan OM0FC


KN09TA 213 QSO 81 379 bodov
KN09TA 213 QSO 81 379 bodov

.

1.Subregional KN19CC 6H

5.3.2022

Moje SUV nahradilo  Suzuki Jimny..
Moje SUV nahradilo Suzuki Jimny..

Ešte v piatok som bol v Slovinsku v prístave Koper, doletel som domov v sobotu za pol hodiny som bol zbalený a hurá po zimnej prestávke na kopec. Síce len na 6h, ale aj to ma teší. Pod kopcom som rozmýšľal, či sa vôbec dostanem hore, bolo dosť snehu a či to je dobrý nápad sa pustiť do kopca v 10cm snehu, ale moje SUV ma nesklamalo, aj keď som mal iba celoročné pneu, takže ponechanie Suzuki jimny v garáži sa my našťastie nevypomstilo. Pôvodne som plánoval ísť na Palotu KN19AG, ale to by som stratil čas na vysielanie, tak som išiel na KN19CC, kde aj tak plánujem chodiť častejšie. Aj tak ma to vyšlo na vysielanie iba na 4h zbytok času som trávil stavaním antény a pracoviska, balením a cestou tam a späť. Vysielal som v čase od 14.00h UTC do 18.00h UTC. Celkovo za 4h som spravil 50 QSO, pekne to chodilo do OK, z juhu do 9A, ale žiadny YO. ODX bol 725km, počet bodov  15 275. TRX IC 9700, 500W, 11 el. yagi. Podmienky v sobotu sa trochu menili, keďže tu u mňa padal sneh. Až na par výnimiek, som spravil, čo som počul. Mrzí ma jedna DL stanica, ktorú som spravil 10 minút pred súťažou na vzdialenosť 915 km, ale potom som ju už nepočul, asi to bolo spravene odrazom od lietadla, pretože išiel veľmi dobre a potom zmizol. Technika nesklamala a PA od OM Power chodí po vychytaní všetkých múch fantasticky, všetky vychytavky mi urobili vo firme, tak som im vďačný. V takom stave, ako je teraz, by sa už mohol distribuovať na trh, škoda, že sa toho vzdali. Moje SUV NISSAN X trail 4x4 je to, čo potrebujem na kopce. Doviezol som si ho z juhu Talianska, takže žiadna rachotina, nevie čo je soľ a terén, od teraz sa to zmení. Spanie oproti Suzuki fantastické, nezávisle kúrenie, 230V priamo v aute, dva baterky, panoramatická otváracia strecha čo je super na prívod káblov a koaxu do auta, vyhrievane sedačky v koži, takže spanie na vyhrievanej posteli, uzávierka diferenciálu robia z neho super auto na kopce. Jedna mala chybička, nemá redukciu a jednotka v kopci je trochu rýchla, tak to som vyriešil rozobratím prevodovky a koliesko záberu do jednotky som vymenil za viaczubové, teraz je to jedna báseň. Na jedničke na ceste sa stejne len pohnem a hneď radím dvojku, tak to na asfalte nevadí. Motor mam silný 100 KW nafta, spotreba 6l na ceste. Suzuki Jimny som si nechal na prevádzkove aktívy. Pri mojej práci na dlhšiu súťaž nemám čas, pretože v nedeľu odchádzam na cestu. Aj tak som vďačný aspoň za trochu relaxu pri súťaži. Veď nejde o život. Do dôchodku ešte 4 roky a keď sa dožijem a budem fit, určite budem aktívne chodiť po kopcoch na súťaže na 24h a to už mam techniku na tri pásma. Tak dopočutia v 2 subregionálnom závode. 

TOP 10

--------------------------------

1. DL4RCE JN68 725 km

2. OK1OPT JN69 663 km

3. OK7O JN69   656 km

4. OK1DSX JO60R 649 km

5. OK1KJP JN78  586 km

6. 9A1N JN85  576 km

7. OK1KCB JN79 559 km

8. S59P JN86 538 km

9. 9A2L JN86 527 km

10. 9A1E JN85 516 km

73. Milan OM0FC

Marconi contest A1 z KN19CC

Single 6h.

6. 7. 11. 2021

Tento telegrafný závod zbožňujem a je to pre mňa veľmi pekný relax. Tohto roku som však myslel, že už ho nestihnem, ešte v stredu naobed som bol vo Francúzsku 100km za Štrasburgom a mal som namierene do Levic. Cely deň a noc som to hnal čo to dalo. Podarilo sa, vo štvrtok som vyložil ešte večer a presunul som sa do Zlatých Moraviec, kde som ráno naložil a poobede som bol vo Vranove. Cely uťahaný som prišiel večer domov do Sniny a utekal som do garáže nachystať všetky potrebne veci na pretek do auta. Doma som zaľahol do postele o polnoci. Ráno v sobotu raňajky, sprcha do obchodu a o desiatej hodine som vyrazil smer Pčolinné na kopec KN19CC. Keďže som nemal šancu postaviť dva smery do preteku, tak som sa rozhodol len vyskúšať moju novu anténu 2M7 síce len 10dBd, ale vo výške 9m na stožiari. Súťažiť som mohol len v sobotu, tak som išiel len v kategórii 6h do 20h. Aj elektrocentrálu som zobral Villager 2kW a tak som z PA ťahal len 500W, viac by mi to neutiahlo. Čo sa týka podmienok, boli fantastické, nádherne počasie, slnko, teplota cez 10 stupňov, tak som si riadne oddýchol. Signály od všetkých staníc krásne čisté, bez spletrov a hlavne pri mne najbližšie a na priamu viditeľnosť OM3KHU vôbec nerušil, hoci išiel s veľkým výkonom, 5Khz hore, dole úplne v pohode som mohol pracovať, cely závod som mal zapnutý 500Hz cw filter, ale ani som nemusel. Čo ma trocha zarazilo, bolo, že aj keď niektoré stanice boli u mňa silno počuteľne, mal som sa k nim problém dovolať s 500W, pravdepodobne išli do viac smerov súčasne a počúvali v inom smere. Najslabší signál mal u mňa OM7PY, neviem aký mal výkon, ale som sa dosť s nim natrápil, nakoniec sa QSO podarilo dokončiť. Tiež OK2KKW u mňa išiel veľmi pekne, ale oni mali dosť problém so mnou, pokiaľ viem išli z Prahy a myslím, že na východ majú nejaké rušenie. Môj ODX bol DQ2C 905km, signál ako keby pri mne sedel a aj on ma počul veľmi dobre. Celkovo som urobil za 6h prevádzky 44QSO  18 004 bodov s priemerom 409 km a bolo počuť ešte veľa staníc, ktoré som nestihol v časovom intervale spraviť. Niektoré stanice sa spoliehali, že ma urobia neskôr, lebo nevedeli, že idem iba 6 hodinovú kategóriu. O 21h som zaľahol a zobudil som sa o 6h ráno, za hodinu som bol zbalený, práve včas, začalo pršať a išiel som ešte do Osadného pozrieť jednu kótu KN19BD, tak to možno niekedy z nej skúsim. Potom už domov, kde som sa vybalil, osprchoval a oddych, ráno v pondelok o 5h rýchlo do prace vyložiť, naložiť a smer Dánsko 1800km.


73. Milan OM0FC

VHF contest 2021.

KN19AG

Využitie ťažného kĺbu na upevnenie nosiča pre rotátor.

Na kopec som vyšiel v sobotu ráno, postavil antény a vysielal som do nedele doobeda 10h miestneho času s nočnou prestávkou 3h. O 12h som mal všetko zbalene a o 13h som už bol doma, pretože ma volajú pracovne povinnosti. Podmienky do OK dobre, na juh u mňa mizerne, rušenie z SP neskutočne silne, kóta aj keď vyzerá na mape dobre, je zla. Smer do OK je dobrý, S5 a 9A slabo, E73 skoro vôbec a LZ ako tak, som z nej sklamaný, bol som tam naposledy. 73 v UHF závode z KN19CC.

133 QSO za 15h prevádzky dalo 47 215 bodov, priemer na QSO 355km, ODX 959km.

TOP 10- 

1. IO2V JN54 959 km

2. DL5NEN JN59 784 km

3. LZ7J KN22 750 km

4. DJ7R JN59 749 km

5. DQ8T JO50 745 km

6. S59DEM JN75 700 km

7. S50L JN75 695 km

8. LZ4BF KN23 683 km

9. OK4C JO60 664 km

10. DM5D JO61OC 661 km

3. subregionál PD 2021 KN19DB.

3.- 4.7. 2021

Po vynechaní prvého a druhého subregionálu pre pracovné povinnosti, som sa neskutočne tešil na 3 subregionál PD, aj keď aj ten som skoro nestihol. Ešte v pondelok som bol v Taliansku pod Rímom a odtiaľ som smeroval do Nemecka k Berlínu. Vo štvrtok som celú noc hnal auto cez Poľsko domov, ale nakoniec som v piatok večer šťastne, aj keď vyčerpaný došiel domov. Hneď do sprchy a rýchlo do postele. Ráno po raňajkách hneď som sa dal do balenia všetkého potrebného na kopec. Cez zimu som si spravil nejaké vylepšenia, ale nebolo to odskúšane, tak som to trochu riskoval, nakoniec všetko dobre dopadlo, ako píšem neskôr v článku. Po zbalení všetkého potrebného aj nepotrebného, som zašiel pre môj šikovný OFF ROAD do garáže, chudáčik stal tam skoro pol roka, ale naskočil na brnk. Po naložení som sa zastavil ešte v potravinách na nejaké to občerstvenie na víkend a na pumpe som natankoval benzín do elektrocentrály a bandasiek a rýchlo smer priehrada Starina a na kopec. Pôvodne som plánoval ísť na Palotu KN19AG, smer Medzilaborce, ale keďže OM3D Janko OM3CSO išiel s kolektívnou OM3KDX na Petrovce, ostala kóta KN19DB voľna, tak pre jej blízkosť a hlavne pre môj relax po dlhých cestách po Európe som neodolal ísť na jedno najkrajšie a najčistejšie miesto nedotknutej prírody na Slovensku. Dokázal by som tam vydržať na kopci aj dva týždne a vôbec by mi nič nechýbalo. Ale k súťaži. Na kopec som vyšiel o 10h bez problémov, hoci tráva dosahovala na poli cez meter , Jimny to hravo zvládol, má 4x4 s uzávierkou a redukciou, hoci ho nebolo z tej trávy ani vidieť, išiel som ako diviak v poli úplne naslepo, pretože nič predo mnou nebolo vidno, ešteže nebol na blízku nejaký poľovník a nevystrelil HI. Nakoniec som šťastne trafil na správny kopec, GPS na hodinkách ma zachránilo. Hneď som postavil vo vetre aj keď s problémami 9 metrový stožiar a 4x4el. yagi z dielne OK5IM. Po zmeraní PSV bolo všetko v poriadku, tak som si pripravil pracovisko v aute, to už som vedel čo a ako urobiť, len som sa modlil, či som nič doma nezabudol. Všetko dobre dopadlo, tak som o 13h miestneho času si konečne už aj doprial to nejaké občerstvenie a čakal na začiatok závodu. Závod začal pre mňa celkom svižne, v prvej hodine som spravil cez 30 QSO a chodilo to celkom dobre. Obloha bola zatiahnutá, tak som mal obavy aké budú podmienky, ale podmienky boli dobre. Stanice pravidelne pribúdali cez celu súťaž, aj keď asi trikrát spŕchlo  a niekedy sa zdvihol dosť silný vietor. Pri zariadení som vydržal do 1h skoro rano a  začal o 5h až úplne do konca. Na pásme som nemal nejak veľké rušenie od nikoho, aj keď boli silný. Musím pochváliť hlavne OM3KHU, ktorý bol odo mňa na priamu viditeľnosť najbližšie, nejakých 30 km, ale nemal som problém. Tiež HA6W mal dobrý signál. Silné boli aj SP stanice, ale v pohode. OM3KDX mam za kopcom Vihorlatského pohoria, tak aj keď sú silný, problém tiež niet. Ďalej veľmi pekne chodil v noci telegraf, ja sa v tom vyžívam a čo nejde spraviť cez SSB, tak CW to isti, tam to ide spraviť bez problémov. Výhoda môjho zariadenia IC 9700 je to, že po prepnutí z módu SSB na CW mi automaticky odskočí nosná o 700hz a tak neni problém urobiť QSO. V niektorých zariadeniach to tak nie je. Jedna malá chybička krasy, pri nahrávaní nového SW do zariadenia, mi vymazalo pamäť výzvy na SSB a tak som skoro prišiel o hlasivky pri závode, Laco OM3CA z OM3KDX mi pri spojení vravel, že mam úplne iný hlas , ale fungoval, čo bolo podstatne, hoci som vypil 2l vody cez závod. Čo sa týka QSO, najdlhšie bolo 966 km s IQ5NN a potešili aj nejaké DL stanice. Najviac staníc bolo ako vždy z OK, tam mi to z tejto kóty vždy chodí. Obrovská škoda, že juh tu nemôže ísť pre Vihorlatské pohorie, preto aj OM3KDX ma o cca 100 QSO viac. Tiež dosť bolo staníc z OM a najviac ma prekvapila účasť dosť staníc z UR. Veľmi silné boli stanice z SP, ale na tak veľkú krajinu je škoda, že je tam malo aktívnych staníc na VKV súťaži. Pri meste Opole je 400 m kopec dostupný z hlavnej cesty a tam je rozhľad na všetky strany úžasný, vidno aj zakrivenie zeme a pritom najlepšie umiestnenie pre dosiahnuteľnosť najhustejšie aktívnych súťažiacich, dovolím si tvrdiť, tam sa dá vyhrať celoeurópska súťaž na VKV UHF pásmach. 

Nakoniec môj celkový dojem zo súťaže.

Veľmi dobra účasť, OM3KII cez 800 QSO čo som ich počul, podmienky celkom dobre, nemal som po cely čas žiadne veľké rušenie, žiadny problém so zariadením a celkovo som až na par nedokončených dlhých spojení spokojný, hoci métu 200 QSO sa mi nepodarilo pokoriť. 

Štatistika. 183 QSO mi dalo  62 844 bodov, priemer na QSO  344 km

TOP 10.

1. IQ5NN  966 km 2. DQ2C  911 km 3. DR4W  782 km 4. S59DEM  705 km 5. OL7C 699 km 6. S50L  699 km 7 . OL3Y  691 km                8. OK1RDO  685 km 9. OE5D  671 km 10. OK1KJO  671 km

Zariadenie. IC 9700, PA OM Power 2002+, 4x4 el. yagi,                2KW invertovaná elektrocentrála, PC, auto suzuki jimny 4x4 a moja maličkosť.

73 a dopočutia ak boh dá vo VHF konteste, mám pripravené už vysielanie do dvoch smerov, tak by to malo byť lepšie.

Milan OM0FC

CW Marconiho A1 Contest 2020 

                KN19DB.

Tak toho roku posledný závod na VKV a to môj najobľúbenejší, pretože sa ide čisto len telegraf. Tu sa oddeľuje zrno od pliev, žiadny bordel na pasme. Tento závod idu len ozajstný rádioamatéri v pravom slova zmysle. Na kopec som sa vybral v sobotu doobeda. Predpoklad bol ísť na kótu KN19CA, ale pretože moja kolektívka OM3KDX išla na východoslovenskú nížinu, prečo nevyužiť našu starú dobru a osvedčenú kótu. S mojim suzuki jimny vyjsť nie je žiadny problém za každého počasia. Hore som dorazil o 12h nášho času a začal som hneď stavať moje štvorča 4X4 el. od OK5IM. Nemal som kľúče od búdky, škoda, tam sú ešte naše pôvodne antény na stožiari a aj elektrika by bola. No nevadí, antény som postavil bez problémov, PSV super. Centrála naštartovala na brnk. Všetko som mal pripravené do závodu trochu s omeškaním o 14.20 UTC. Tieto antény majú široký vyžarovací diagram, tak ich netreba točiť. Tu je smer otvorený na západ až juhozápad a tak to úplne postačuje nastaviť na 270 stupňov a pokryje to OK,OM,S5,9A,HA, vysielal som do polnoci a potom som si išiel ľahnúť. Podmienky boli v sobotu celkom dobre a tak som si spravil aj nejakých Nemcov a dokonca aj Talianov. V nedeľu som pokračoval o 6h a skončil som o 11h nášho času aj keď sa mi nechcelo, musel som ísť na test, aby som sa dostal v pondelok do práce. Všetko klapalo až na telegrafný kľuč, kde mi prestalo dávať čiarky a tak som v sobotu večer až do nedeli išiel len s pamäťou TRX, nemohol som ísť na výzvu. V nedeľu ráno o 6h som to dal nejako dokopy a na výzvu hneď nabehli nové stanice. Celkovo som spravil 120 QSO s priemerom 417 km a tak celkom solídnych 50 000 bodov. ODX bol  911 km. Podmienky v závode sa držali na dobrej úrovni, v noci bola hmla, ale ráno vyšlo krásne slniečko, tak som mal radosť z krásnej prírody. To je tak všetko, dopočutia v 1.subregional závode 2021. 

Prevádzkový aktív október 2020 z KN19CA.

Na tomto prevádzkovom aktíve som si išiel vyskúšať na kótu KN19CA neďaleko Sniny, je to 430m.n.m. a po prvý krát som vyskúšal aj štyri smery do štyroch krátkych antén. Podaril sa mi doteraz najväčší počet QSO v PA, celkovo 72 a to len s 90W holého TRX IC9700. Bol som milo prekvapený, ako tie antény chodili, nemusel som nikde nič točiť a počul som všetky smery naraz. Majáky tu hrali jedna radosť z HA, S5, SP. Jedna mala chyba tohto QTH je dosť všelijakých pazvukov. Na Marconiho konteste to tu otestujem lepšie ešte aj s 12 el. anténou, tak uvidím, čo a ako. Pre mňa je to tu zaujímavé preto, lebo sa tu dostanem z domu za 15 minút.

UHF Contest 2020 KN19AG

                                                                      3.10.2020

Pre mňa premiérový závod na 432MHz , 23cm som nerozchodil, 1,9m parabola bola nad moje sily ju v takomto vetre dostať na stožiar, ale po poriadku. Na kopec na Slovensko-Poľskom pohraničí nad obcou Palota, som sa vybral v sobotu doobeda o 9h. Pod kopcom ma zastavili pohraničiari, všetko však po vysvetlení, že idem len na kopec si zavysielať prebehlo bez problémov. Na tomto kopci som bol vo VHF conteste, tak už som vedel čo a ako robiť. O 12h som mal postavene štvorča na 70cm 4X6 elementov a pokúšal som sa po zmontovaní paraboly na 23cm veľkosti skoro 2m dostať ju na stožiar. Bohužiaľ aj keď som fyzicky dosť zdatný, v silnom vetre, ktorý tu bol, prichádzala studena fronta, sa mi to nepodarilo. Je to veľká škoda, pretože som sa na toto pásmo veľmi tešil. Poučenie pre mňa teda je, niekedy menej znamená viac a tak nabudúce bude len buď smerovka, alebo parabola o priemere 1 až 1,2m. Na kopce chodím sám, tak nemá mi kto pomôcť, ja som už taký samotár a tak to aj ostane. A teraz niečo k vysielaniu. TRCVR IC 9700 na 432MHz 70W, invertovaná elektrocentrála 2KW, veľmi ma teší jej mala spotreba, neruší a je dokonale ticha, môžem plne odporučiť. Antény sú z dielne OK5IM a delič od OK1GTH. Koax mam ecoflex 15 dĺžky 12m a LNA od HA8ET. K tomu notebook s Win10 a súťažný denník od OK1DUO, ktorý mi beží v DOS boxe. Rotator Yaesu G5500 azimut a elevácia. Zdroj klasicky 30A. Pretek som začal presne o 14h UTC. Čo som počul, to som zrobil za tie tri hodiny, čo som bol na kopci, pretože pre pracovne dôvody, som musel večer skončiť preteky. Aj tak som balil už po tme. Podmienky, keďže som prvý krát išiel toto pásmo, neviem objektívne posúdiť, len oproti 2m treba presnejšie dotáčať antény a signál niekedy buráca a niekedy sa skoro úplne stratí. Ďalšia vec bola, že niektoré stanice z OK som počul z dvoch smerov, tak to ma trochu pomiatlo, kde smerovať, bolo to asi tým, že išli mi priamym smerom a potom odrazom od Tatier, keď som to nasmeroval medzi Nízke a Vysoké Tatry. Páčilo sa mi, že dosť staníc išlo telegrafom a perfektne napr. OM4CW. Do budúcna, určite vyššie pásma pôjdem, je to pre mňa nová vec a posúva to človeka dopredu. Viac sa na tom podieľa veda podmienok šírenia, technická a operátorská zručnosť. Na ON4KST nechodím a aj tak to ostane, dôvod, prišiel by som o radosť náhodného spojenia. 

Tak 73 a dopočutia v  ARRL EME Contest CW/SSB/DIGI            10-11.10.2020 z KN19CA a potom v novembri v telegrafnom CW Marconiho Conteste 2020.

Milan OM0FC

VHF Contest 2020

OM0FC KN19AG

Na tento VHF contest som sa rozhodol vyskúšať pre mňa úplne novu kótu na Slovensko - Poľskom pohraničí pri Medzilaborciach nad obcou Palota. Tato kóta ma nadmorskú výšku 722 m a je k nej dobrý prístup. Nachádza sa asi 100 m od hlavnej cesty. Hraničný prechod je vzdialený asi cca 500 m. Otvorené smery pre mňa dôležitý ma od severozápadu po juh a potom smer severovýchod. Pripravil som si do môjho nového OFF Roadu všetky veci a v sobotu ráno o 8h som vyrazil z domu na kótu vzdialenú 55 km, cesta prebehla bez problémov a o 9h už som bol na kopci. Začalo vybaľovanie a montáž, len som sa modlil aby som nič nezabudol. Postavil som najprv nové štvorča 4el yagi na 11 m stožiar, veľká vďaka Jirkovi OK5IM za rýchle dodanie. Predtým som v súťažiach používal dlhé 6 m antény so ziskom 12 dBd, nevýhoda bola úzky vyžarovací lalok, teraz toto štvorča má rovnaký zisk 12 dBd, ale vyžarovací uhol sa zdvojnásobil na 60 stupňov, čo je skoro dostačujúce na juhozápad až severozápad, pre mňa hlavné smery. Nevýhoda je zložitejšia montáž, ale ako sa ukázalo v súťaži, oplatilo sa. Suzuki jimny je malé autíčko, ale po rozložení sedačiek sa dá v ňom celkom pekne vyspať, tak som nepotreboval stan. Po zložení antén som vyskúšal PSV a bola prijateľná hodnota 1 k 1,2, tak som si vydýchol. Centrála naštartovala na prvý pokus, tak som len vyskúšal kontrolne QSO a čakal na začiatok závodu. Zariadenie som mal IC 9700 napojené na akumulátor, aby som zbytočne netrápil elektro centrálu, ktorá dava priemerne 2KW, v špičke 2,4KW. PA OM Power odberá pri 700W out, 1400W príkonu, tak plus PC, nejaké to svetlo je to akurát. Závod som odštartoval presne o 14 h a začalo to veľmi dobre chodiť. Rušenie skoro žiadne a aj stanice boli v poriadku. Do večera 20.00 h som mal spravené 95 QSO, čo bolo pre mňa pozitívne. Rozmýšľal som, že pôjdem len 6 h kategóriu, pretože som bol veľmi unavený z prace, ale nejak som vydržal do polnoci a išiel som spať. Ráno som začal o 5 h CW a spravil som si 4 Nemcov, jedného Bulhara a konečne aj môj ODX z Talianska skoro 1000 km. Potom ma už vzala únava a tak som to o 10 h zapichol, škoda. Čo dodať k závodu, veľmi pekná účasť, stanice bez rušenia a všetko fungovalo ako malo. Nakoniec som spravil 145 QSO s priemerom 332 km a 48 780 bodov. Samozrejme z tejto kóty sa dalo spraviť cez 200 QSO, chce to však oddýchnutého a skúseného HAM, napr Peter OM0WR, by tu dokázal ozaj veľa. Ja však mam toho teraz viac na krku, tak som trochu vedľa . Aj tak som ale spokojný , technika nesklamala, pribudli nove skúsenosti a pripravujem sa na svoj prvý závod na 70 a 23 cm odtiaľto, tak uvidíme ako to pôjde na vyšších pásmách, antény na 70 cm sa už vyrábajú aj deliaca hlava, na 23 cm zatiaľ nie som rozhodnutý čo budem mať. Ďakujem všetkým za pekne strávený víkend pri rádiu 73.  

MILAN OM0FC

3. Subregionál Contest 2020

Na tento závod nebudem spomínať v dobrom. Na všetko som sa poctivo pripravoval, zobral som si dovolenku, pripravil všetko na súťaž a v dobrej nálade som v sobotu vyrazil na kopec KN19CC smerom na Pčolinne. Pod kopcom som nasadil nove papuče na kolesa a hybaj hore. Všetko prebehlo bez najmenších problémov. Na vrchole som sa rozložil , postavil stožiar s anténou a čakal na začiatok sútaže. O 14h som začal a ako rýchlo som začal tak som aj rýchlo skončil. Po pol hodine súťaženia, mi začalo prehrievať PA, všimol som si, že nezapína nútene chladenie ventilátormi. Nabehne ochrana pa a vypne. Volal som Petrovi OM0WR, pracuje vo firme výrobcu PA, čo sa deje. Povedal mi skus otvoriť  PA a vytiahni konektor napájania ventilátora a zasuň ho nazad, možno to vyrieši problém, bohužiaľ nevyriešil. Tak smutne som aspoň išiel na 6hod. kategóriu so základným výkonom TRX 100W. Kedže už bola tma, tak som sa vyspal do rana v aute a ráno pobalil všetko do auta,  smutne naštartoval a odišiel domov. Doma som hneď odviezol PA Petrovi domov aby ho zobral do firmy na opravu. Ukázalo sa, že odišiel riadiaci tranzistor otáčok ventilátora. Čo na zaver. Za 6h som spravil 54 QSO 11 429 bodov. Kedže zo začiatku som išiel s 500W a 5h so 100W tak viac sa odo mňa nedalo spraviť nehladiac na to, že som bol v zlej psychickej pohode. Počasie perfektne, podmienky šírenia tiež dobre. Tak snáď nabudúce bude všetko OK. Par foto na zaver.

1.Subregionál Contest 2020

7-8. 3. 2020

LOC KN18CX, ASL 500m, TRCVR IC9700, ant 11 el. 3WL yagi, 750W OUT. 37 QSO, 8377b, ODX OL3Z 570Km. 7hod prevádzka testu. Test novej elektrocentrály VGI2400 voči rušeniu, je v poriadku, bez rušenia na pásme 144MHz, na plný výkon ide utiahnuť ešte 2100W príkonu. Spotreba bola pri 50 na 50 cca 0,6l/h, čo je veľmi prijateľne. Test nového TVCR IC9700, Odolnosť veľmi dobra voči silným signálom aj voči rušeniu od  DVB-T frekvencie 490MHz, 602MHz, 506MHz s výkonom 25KW. Sú tam ešte aj vysielače pre rádio expres na VKV, výkon vysielača však neviem. Vzdialenosť vysielača bola od mojej antény len cca 50m, Anténa bola umiestnená na stožiari magirus vo výške 9m nad zemou. napriek tomu, som mohol na 144MHz pracovať, ale musel byť vypnutý LNA na anténe. TRCVR IC9700 je velmi dobre odolne rádio a môžem ho pre závody VKV plne odporučiť. 

Marconiho A1 Contest 2018

Na tohtoročný Marconiho telegrafný závod som chcel isť s klubovkou OM3KDX na východoslovenskú nížinu za obcou Koromľa. Bohužiaľ prekážka v rodine mi to nedovolila. Aby som sa aspoň nejako zúčastnil môjho najobľúbenejšieho závodu, prišiel som na to, že je aj 6h kategória, tak som neváhal a pripravil som sa aspoň naň. Doma v QTH KN18BX  mám antény a zariadenie v pohotovosti, tak som to pred pretekom len vyskúšal, či je všetko v poriadku a o 14h som začal pretek. Rušenie v atmosfére bolo na prijateľnej úrovni a ani súťažiace stanice nejak nespletrovali zlým signálom. Moje QTH, pretože je utopené v doline, nie je moc vhodné na VKV súťaže, ale aj tak som urobil za 6h 40 QSO a 14 659 bodov s priemerom 366km. ODX bol 950 km s IQ5NN, čo je moje druhé Italské QSO z domu. Počúval som ich snáď pol hodiny , tak fantasticky išli, takže to nebol žiadny odraz od lietadla, ale krásne tropo QSO. Podmienky šírenia by som povedal, že boli  dobre a aj účasť staníc, hlavne z juhu bola vcelku uspokojivá. Ja som ukončil závod o 20h UTC , samozrejme závod pokračoval ďalej, ale ja už som sa mu nevenoval, tak uvidím v nedeľu ako to nakoniec dopadlo. Držím palce našej klubovke OM3KDX a to Petrovi OM0WR, Lacovi OM3CA a Jankovi OM3CSO, ktorý to ťahajú aj za ostatných členov Rádioklubu. Čo sa týka mojej techniky, vidno, že už stárne a potrebuje obnovu. Deň pred závodom som menil 2 vyschnuté kondenzátory na plošnom spoji v TRX IC 746, pretože mi začal poblikávať displej a tiež som musel vyliezť na strechu, spustiť stožiar a prepájkovať koncovku prívodného kábla k rotátoru Yaesu G5500, kde vynechával snímač azimutu na zobrazovacej jednotke. Potom som musel vysunúť stožiar s rotátorom a anténami sam späť na svoje miesto. Je to celková váha okolo 60kg a pri mojom veku 56, je to celkom makačka, teraz sa ukázalo, ako je dobre byť v kondícii. Svoju váhu som upravil zo 104 kg, ktoré by sa na strechu nedostali na 83 kg a VO2max mám 46, čo je vynikajúce. Polmaratón 21 km urobím pod 2 hod. Ale naspäť k súťaži. Jedna nepríjemnosť sa mi stala, že displej v jednom okamžiku prestal fungovať, len svietil a nič neukazoval. Musel som narýchlo rozobrať zariadenie a zistil som, že pri skladaní, keď som menil kondenzátory, som slabo zasunul jeden páskový spoj a preto displej prestal fungovať. Po úplnom zasunutí, to už išlo bez problémov. Už rok a pol čakám na  uvedenie do predaja IC 9700, tak snáď na vianoce si ho dám pod stromček. 

Marconi A1 2018  6hod single.

Počet QSO 40

Priemer na QSO 366 km

Najdlhšie QSO 951 km IQ5NN JN63

Počet bodov 14 659

To je tak všetko 73. Milan OM3WFC

OM3WFC
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky