Súťaže a Články.

Preteky na 144MHz, 432MHz a 1,2GHz.

Pripravené vozidlo pred domom
Pripravené vozidlo pred domom
Na kopci v plnej kráse na 23cm
Na kopci v plnej kráse na 23cm
Vysielacie pracovisko vo vozidle
Vysielacie pracovisko vo vozidle
Sklopný rotátor na streche auta.
Sklopný rotátor na streche auta.

Nasadene poľovnícke terénne pneu K2, dorobene uzávierky diferenciálov na prednej aj zadnej náprave, zvýšený podvozok o 5cm podložkami pod pružinami, redukovane všetky rýchlosti, taký malý špeciál rádiovoz do terénu, pretože je krátka vzdialenosť medzi nápravami, má neskutočnú priechodnosť cez jamy. Tuhe nápravy ako ma V3S a rebrinový rám, ktorý snáď ani nejde zničiť. Plynári veľmi dobre vedeli, prečo tie auta kupovali.

PA 19.6.2022 z KN19DB na 23cm.

Je to moja premiéra na 23cm. Potreboval som trocha zmenu a tak som sa rozhodol ísť skúšobne PA na 23cm z lokátora KN19DB. Anténu 37el. z WIMA som už mal dávnejšie, no nebolo ju kedy vyskúšať. Zariadenie IC 9700, síce len 10W, ale pre začiatok to stačí. V sobotu som si nachystal môj terénny Jimny, inak STK a EK dopadla dobre, menil som akurát olej, filtre a brzdové obloženie a pre istotu aj predné brzdové kotúče. Rotátor už mám napevno zabudovaný na streche auta a tak som len zbalil TRX, anténu, káble a NB a v nedeľu ráno o 7h poďho rovno na kótu Prislop asi 18km od domu. Kopec nebol skosený, tak som pod nim zaradil náhon na všetky kolesa a vyšiel hore. Dobre, že som nešiel na NISANE Xtrail, ma síce 4x4, ale je to dosť ťažké vozidlo a Jimny o váhe 950kg to zvládol ľavou zadnou. Po príchode navrch, som rýchlo postavil maličký stožiarik s anténou, mohol som dať aj väčší 9m, ale musel by som dať aj dlhší koax a chcel som mať čo najmenší útlm, 10W je príliš malý výkon. Čo sa týka PA, išiel som na istotu QSO. Na ON4KST som četoval stanice, kde som mal šancu urobiť QSO, aj tak sa mi ich dosť nepodarilo spraviť. Najdlhšie spojenie bolo OE5VRL na 591 km a to CW a potom dokonca aj SSB, musel mať super anténu aj výkon. Neskôr som zistil, ze používa tri metrovú parabolu. Celkovo, čo som počítal, tak som počul 24 staníc, ale podarilo sa mi spraviť len 9 QSO 41 bodov, 9 násobičov, čo dalo súhrnom 369 bodov. Je mi ľúto hlavne Mateja OK2KKW, ktorý išiel u mňa veľmi dobre, ale bohužiaľ pre môj malý výkon sa nám nepodarilo dokončiť QSO.

73. Milan OM0FC

KN19DB 630m ASL
KN19DB 630m ASL
Natočený na západ.
Natočený na západ.
Podomácky vyrobene vozidlo. Zľava OM0FC, vodič Tomáš, OM3CSO, OM3WYM, OM0WR.
Podomácky vyrobene vozidlo. Zľava OM0FC, vodič Tomáš, OM3CSO, OM3WYM, OM0WR.
Na vysielači.
Na vysielači.

Posledný závod  OM3KDX z KN19DB v roku    2016                    2. subregionál.

Potom si vybudovali nové QTH vo Štvorci KN18DQ a ja som sa rozhodol osamostatniť a budem pre krásu prírody v tejto lokalite pokračovať v KN19


OM0FC ex OM3WFC
OM0FC ex OM3WFC

.

1.Subregional KN19CC 6H

5.3.2022

Moje SUV nahradilo  Suzuki Jimny..
Moje SUV nahradilo Suzuki Jimny..

Ešte v piatok som bol v Slovinsku v prístave Koper, doletel som domov v sobotu za pol hodiny som bol zbalený a hurá po zimnej prestávke na kopec. Síce len na 6h, ale aj to ma teší. Pod kopcom som rozmýšľal, či sa vôbec dostanem hore, bolo dosť snehu a či to je dobrý nápad sa pustiť do kopca v 10cm snehu, ale moje SUV ma nesklamalo, aj keď som mal iba celoročné pneu, takže ponechanie Suzuki jimny v garáži sa my našťastie nevypomstilo. Pôvodne som plánoval ísť na Palotu KN19AG, ale to by som stratil čas na vysielanie, tak som išiel na KN19CC, kde aj tak plánujem chodiť častejšie. Aj tak ma to vyšlo na vysielanie iba na 4h zbytok času som trávil stavaním antény a pracoviska, balením a cestou tam a späť. Vysielal som v čase od 14.00h UTC do 18.00h UTC. Celkovo za 4h som spravil 50 QSO, pekne to chodilo do OK, z juhu do 9A, ale žiadny YO. ODX bol 725km, počet bodov  15 275. TRX IC 9700, 500W, 11 el. yagi. Podmienky v sobotu sa trochu menili, keďže tu u mňa padal sneh. Až na par výnimiek, som spravil, čo som počul. Mrzí ma jedna DL stanica, ktorú som spravil 10 minút pred súťažou na vzdialenosť 915 km, ale potom som ju už nepočul, asi to bolo spravene odrazom od lietadla, pretože išiel veľmi dobre a potom zmizol. Technika nesklamala a PA od OM Power chodí po vychytaní všetkých múch fantasticky, všetky vychytavky mi urobili vo firme, tak som im vďačný. V takom stave, ako je teraz, by sa už mohol distribuovať na trh, škoda, že sa toho vzdali. Moje SUV NISSAN X trail 4x4 je to, čo potrebujem na kopce. Doviezol som si ho z juhu Talianska, takže žiadna rachotina, nevie čo je soľ a terén, od teraz sa to zmení. Spanie oproti Suzuki fantastické, nezávisle kúrenie, 230V priamo v aute, dva baterky, panoramatická otváracia strecha čo je super na prívod káblov a koaxu do auta, vyhrievane sedačky v koži, takže spanie na vyhrievanej posteli, uzávierka diferenciálu robia z neho super auto na kopce. Jedna mala chybička, nemá redukciu a jednotka v kopci je trochu rýchla, tak to som vyriešil rozobratím prevodovky a koliesko záberu do jednotky som vymenil za viaczubové, teraz je to jedna báseň. Na jedničke na ceste sa stejne len pohnem a hneď radím dvojku, tak to na asfalte nevadí. Motor mam silný 100 KW nafta, spotreba 6l na ceste. Suzuki Jimny som si nechal na prevádzkove aktívy. Pri mojej práci na dlhšiu súťaž nemám čas, pretože v nedeľu odchádzam na cestu. Aj tak som vďačný aspoň za trochu relaxu pri súťaži. Veď nejde o život. Do dôchodku ešte 4 roky a keď sa dožijem a budem fit, určite budem aktívne chodiť po kopcoch na súťaže na 24h a to už mam techniku na tri pásma. Tak dopočutia v 2 subregionálnom závode. 

TOP 10

--------------------------------

1. DL4RCE JN68 725 km

2. OK1OPT JN69 663 km

3. OK7O JN69   656 km

4. OK1DSX JO60R 649 km

5. OK1KJP JN78  586 km

6. 9A1N JN85  576 km

7. OK1KCB JN79 559 km

8. S59P JN86 538 km

9. 9A2L JN86 527 km

10. 9A1E JN85 516 km

73. Milan OM0FC

Marconi contest A1 z KN19CC

Single 6h.

6. 7. 11. 2021

Tento telegrafný závod zbožňujem a je to pre mňa veľmi pekný relax. Tohto roku som však myslel, že už ho nestihnem, ešte v stredu naobed som bol vo Francúzsku 100km za Štrasburgom a mal som namierene do Levic. Cely deň a noc som to hnal čo to dalo. Podarilo sa, vo štvrtok som vyložil ešte večer a presunul som sa do Zlatých Moraviec, kde som ráno naložil a poobede som bol vo Vranove. Cely uťahaný som prišiel večer domov do Sniny a utekal som do garáže nachystať všetky potrebne veci na pretek do auta. Doma som zaľahol do postele o polnoci. Ráno v sobotu raňajky, sprcha do obchodu a o desiatej hodine som vyrazil smer Pčolinné na kopec KN19CC. Keďže som nemal šancu postaviť dva smery do preteku, tak som sa rozhodol len vyskúšať moju novu anténu 2M7 síce len 10dBd, ale vo výške 9m na stožiari. Súťažiť som mohol len v sobotu, tak som išiel len v kategórii 6h do 20h. Aj elektrocentrálu som zobral Villager 2kW a tak som z PA ťahal len 500W, viac by mi to neutiahlo. Čo sa týka podmienok, boli fantastické, nádherne počasie, slnko, teplota cez 10 stupňov, tak som si riadne oddýchol. Signály od všetkých staníc krásne čisté, bez spletrov a hlavne pri mne najbližšie a na priamu viditeľnosť OM3KHU vôbec nerušil, hoci išiel s veľkým výkonom, 5Khz hore, dole úplne v pohode som mohol pracovať, cely závod som mal zapnutý 500Hz cw filter, ale ani som nemusel. Čo ma trocha zarazilo, bolo, že aj keď niektoré stanice boli u mňa silno počuteľne, mal som sa k nim problém dovolať s 500W, pravdepodobne išli do viac smerov súčasne a počúvali v inom smere. Najslabší signál mal u mňa OM7PY, neviem aký mal výkon, ale som sa dosť s nim natrápil, nakoniec sa QSO podarilo dokončiť. Tiež OK2KKW u mňa išiel veľmi pekne, ale oni mali dosť problém so mnou, pokiaľ viem išli z Prahy a myslím, že na východ majú nejaké rušenie. Môj ODX bol DQ2C 905km, signál ako keby pri mne sedel a aj on ma počul veľmi dobre. Celkovo som urobil za 6h prevádzky 44QSO  18 004 bodov s priemerom 409 km a bolo počuť ešte veľa staníc, ktoré som nestihol v časovom intervale spraviť. Niektoré stanice sa spoliehali, že ma urobia neskôr, lebo nevedeli, že idem iba 6 hodinovú kategóriu. O 21h som zaľahol a zobudil som sa o 6h ráno, za hodinu som bol zbalený, práve včas, začalo pršať a išiel som ešte do Osadného pozrieť jednu kótu KN19BD, tak to možno niekedy z nej skúsim. Potom už domov, kde som sa vybalil, osprchoval a oddych, ráno v pondelok o 5h rýchlo do prace vyložiť, naložiť a smer Dánsko 1800km.


73. Milan OM0FC

VHF contest 2021.

KN19AG

Využitie ťažného kĺbu na upevnenie nosiča pre rotátor.

Na kopec som vyšiel v sobotu ráno, postavil antény a vysielal som do nedele doobeda 10h miestneho času s nočnou prestávkou 3h. O 12h som mal všetko zbalene a o 13h som už bol doma, pretože ma volajú pracovne povinnosti. Podmienky do OK dobre, na juh u mňa mizerne, rušenie z SP neskutočne silne, kóta aj keď vyzerá na mape dobre, je zla. Smer do OK je dobrý, S5 a 9A slabo, E73 skoro vôbec a LZ ako tak, som z nej sklamaný, bol som tam naposledy. 73 v UHF závode z KN19CC.

133 QSO za 15h prevádzky dalo 47 215 bodov, priemer na QSO 355km, ODX 959km.

TOP 10- 

1. IO2V JN54 959 km

2. DL5NEN JN59 784 km

3. LZ7J KN22 750 km

4. DJ7R JN59 749 km

5. DQ8T JO50 745 km

6. S59DEM JN75 700 km

7. S50L JN75 695 km

8. LZ4BF KN23 683 km

9. OK4C JO60 664 km

10. DM5D JO61OC 661 km

Testovanie nových veci v VKV PA august 2021.

KN19CC

Pretože som si zadovážil viac nových veci na súťaže, potreboval som si ich vyskúšať pred VHF závodom v septembri. Hodil sa mi PA VKV teraz v auguste. Z domu som vyrazil v sobotu ráno o 8h smer Hostovice a kopec Moskovy hrb 630m ASL KN19CC. O 9h som bol hore a hneď som začal stavať dva anténne systémy, foto ukážem až po VHF konteste, pretože tam mam nejaké svoje špeciálne úpravy a nechcem to zatiaľ ukazovať konkurencii. Použil som novu invertovanu elektrocentrálu 3.5KW, novy zdroj pre napájanie TRX a niekoľko ďalších vylepšení. V PA je limit 100W, tak hlásenie neposielam, lebo som používal od 10W do max výkonu. Išiel som 2.5h pretek, lebo som doma zabudol redukciu z PL TRX na N PA a kým som vyrobil novy kábel, tak mi to trvalo pol hodiny a tak som začiatok nestihol. Podmienky boli dobre, staníc bolo dosť, najdlhšie QSO 812km, počet QSO 68 a dalo to 8 136 bodov. Centrála ide super, bez rušenia a konečne to vyzerá na konkurencieschopnosť najlepším.

73. Milan OM0FC

Upgrade a meranie PA OM POWER 2002+ 144Mhz po 4 rokoch súťaženia.

Moje meracie pracovisko.

Teplota na výkonových moduloch pri výstupnom výkone 1100W.

1100W pri budení 10W. Viac som nedal pre obmedzenie max dovolene zaťaženie umelej záťaže.

Po štyroch rokoch používania PA, som sa rozhodol zmerať jeho vlastnosti. Za tu dobu boli vymenene 2ks pôvodne výkonové mosfety MRFE6VP61K25HR6 1200W za MRF1K50HR5 1500W a tiež bolo vymenené výstupne výkonové relé CX 600NL za relé spravene na zákazku, ktoré znesie cca 2000W. Ako vidno s fotodokumentácie, tak všetko sedí podľa displeja, výkon, budenie, PSV a teplota. Signál pekne čistý, bez spletrov, Výkon som meral referenčné na 100W, max da 1800W pri budení cca 15W.  PA používam na EME, DX prevádzku a súťaže. Ďakujem firme, za dobre odvedenú prácu. 

Kontrola presnosti výstupného výkonu, kľudový prúd tranzistorov a spektrum výstupného signálu na 144,300Mhz v šírke 5Mhz.

Teplota na MOSFETE pri 100W výstupného výkonu..

vyrobene na zákazku výstupne koax relé.

3. subregionál PD 2021 KN19DB.

3.- 4.7. 2021

Po vynechaní prvého a druhého subregionálu pre pracovné povinnosti, som sa neskutočne tešil na 3 subregionál PD, aj keď aj ten som skoro nestihol. Ešte v pondelok som bol v Taliansku pod Rímom a odtiaľ som smeroval do Nemecka k Berlínu. Vo štvrtok som celú noc hnal auto cez Poľsko domov, ale nakoniec som v piatok večer šťastne, aj keď vyčerpaný došiel domov. Hneď do sprchy a rýchlo do postele. Ráno po raňajkách hneď som sa dal do balenia všetkého potrebného na kopec. Cez zimu som si spravil nejaké vylepšenia, ale nebolo to odskúšane, tak som to trochu riskoval, nakoniec všetko dobre dopadlo, ako píšem neskôr v článku. Po zbalení všetkého potrebného aj nepotrebného, som zašiel pre môj šikovný OFF ROAD do garáže, chudáčik stal tam skoro pol roka, ale naskočil na brnk. Po naložení som sa zastavil ešte v potravinách na nejaké to občerstvenie na víkend a na pumpe som natankoval benzín do elektrocentrály a bandasiek a rýchlo smer priehrada Starina a na kopec. Pôvodne som plánoval ísť na Palotu KN19AG, smer Medzilaborce, ale keďže OM3D Janko OM3CSO išiel s kolektívnou OM3KDX na Petrovce, ostala kóta KN19DB voľna, tak pre jej blízkosť a hlavne pre môj relax po dlhých cestách po Európe som neodolal ísť na jedno najkrajšie a najčistejšie miesto nedotknutej prírody na Slovensku. Dokázal by som tam vydržať na kopci aj dva týždne a vôbec by mi nič nechýbalo. Ale k súťaži. Na kopec som vyšiel o 10h bez problémov, hoci tráva dosahovala na poli cez meter , Jimny to hravo zvládol, má 4x4 s uzávierkou a redukciou, hoci ho nebolo z tej trávy ani vidieť, išiel som ako diviak v poli úplne naslepo, pretože nič predo mnou nebolo vidno, ešteže nebol na blízku nejaký poľovník a nevystrelil HI. Nakoniec som šťastne trafil na správny kopec, GPS na hodinkách ma zachránilo. Hneď som postavil vo vetre aj keď s problémami 9 metrový stožiar a 4x4el. yagi z dielne OK5IM. Po zmeraní PSV bolo všetko v poriadku, tak som si pripravil pracovisko v aute, to už som vedel čo a ako urobiť, len som sa modlil, či som nič doma nezabudol. Všetko dobre dopadlo, tak som o 13h miestneho času si konečne už aj doprial to nejaké občerstvenie a čakal na začiatok závodu. Závod začal pre mňa celkom svižne, v prvej hodine som spravil cez 30 QSO a chodilo to celkom dobre. Obloha bola zatiahnutá, tak som mal obavy aké budú podmienky, ale podmienky boli dobre. Stanice pravidelne pribúdali cez celu súťaž, aj keď asi trikrát spŕchlo  a niekedy sa zdvihol dosť silný vietor. Pri zariadení som vydržal do 1h skoro rano a  začal o 5h až úplne do konca. Na pásme som nemal nejak veľké rušenie od nikoho, aj keď boli silný. Musím pochváliť hlavne OM3KHU, ktorý bol odo mňa na priamu viditeľnosť najbližšie, nejakých 30 km, ale nemal som problém. Tiež HA6W mal dobrý signál. Silné boli aj SP stanice, ale v pohode. OM3KDX mam za kopcom Vihorlatského pohoria, tak aj keď sú silný, problém tiež niet. Ďalej veľmi pekne chodil v noci telegraf, ja sa v tom vyžívam a čo nejde spraviť cez SSB, tak CW to isti, tam to ide spraviť bez problémov. Výhoda môjho zariadenia IC 9700 je to, že po prepnutí z módu SSB na CW mi automaticky odskočí nosná o 700hz a tak neni problém urobiť QSO. V niektorých zariadeniach to tak nie je. Jedna malá chybička krasy, pri nahrávaní nového SW do zariadenia, mi vymazalo pamäť výzvy na SSB a tak som skoro prišiel o hlasivky pri závode, Laco OM3CA z OM3KDX mi pri spojení vravel, že mam úplne iný hlas , ale fungoval, čo bolo podstatne, hoci som vypil 2l vody cez závod. Čo sa týka QSO, najdlhšie bolo 966 km s IQ5NN a potešili aj nejaké DL stanice. Najviac staníc bolo ako vždy z OK, tam mi to z tejto kóty vždy chodí. Obrovská škoda, že juh tu nemôže ísť pre Vihorlatské pohorie, preto aj OM3KDX ma o cca 100 QSO viac. Tiež dosť bolo staníc z OM a najviac ma prekvapila účasť dosť staníc z UR. Veľmi silné boli stanice z SP, ale na tak veľkú krajinu je škoda, že je tam malo aktívnych staníc na VKV súťaži. Pri meste Opole je 400 m kopec dostupný z hlavnej cesty a tam je rozhľad na všetky strany úžasný, vidno aj zakrivenie zeme a pritom najlepšie umiestnenie pre dosiahnuteľnosť najhustejšie aktívnych súťažiacich, dovolím si tvrdiť, tam sa dá vyhrať celoeurópska súťaž na VKV UHF pásmach. 

Nakoniec môj celkový dojem zo súťaže.

Veľmi dobra účasť, OM3KII cez 800 QSO čo som ich počul, podmienky celkom dobre, nemal som po cely čas žiadne veľké rušenie, žiadny problém so zariadením a celkovo som až na par nedokončených dlhých spojení spokojný, hoci métu 200 QSO sa mi nepodarilo pokoriť. 

Štatistika. 183 QSO mi dalo  62 844 bodov, priemer na QSO  344 km

TOP 10.

1. IQ5NN  966 km 2. DQ2C  911 km 3. DR4W  782 km 4. S59DEM  705 km 5. OL7C 699 km 6. S50L  699 km 7 . OL3Y  691 km                8. OK1RDO  685 km 9. OE5D  671 km 10. OK1KJO  671 km

Zariadenie. IC 9700, PA OM Power 2002+, 4x4 el. yagi,                2KW invertovaná elektrocentrála, PC, auto suzuki jimny 4x4 a moja maličkosť.

73 a dopočutia ak boh dá vo VHF konteste, mám pripravené už vysielanie do dvoch smerov, tak by to malo byť lepšie.

Milan OM0FC

CW Marconiho A1 Contest 2020 

                KN19DB.

Tak toho roku posledný závod na VKV a to môj najobľúbenejší, pretože sa ide čisto len telegraf. Tu sa oddeľuje zrno od pliev, žiadny bordel na pasme. Tento závod idu len ozajstný rádioamatéri v pravom slova zmysle. Na kopec som sa vybral v sobotu doobeda. Predpoklad bol ísť na kótu KN19CA, ale pretože moja kolektívka OM3KDX išla na východoslovenskú nížinu, prečo nevyužiť našu starú dobru a osvedčenú kótu. S mojim suzuki jimny vyjsť nie je žiadny problém za každého počasia. Hore som dorazil o 12h nášho času a začal som hneď stavať moje štvorča 4X4 el. od OK5IM. Nemal som kľúče od búdky, škoda, tam sú ešte naše pôvodne antény na stožiari a aj elektrika by bola. No nevadí, antény som postavil bez problémov, PSV super. Centrála naštartovala na brnk. Všetko som mal pripravené do závodu trochu s omeškaním o 14.20 UTC. Tieto antény majú široký vyžarovací diagram, tak ich netreba točiť. Tu je smer otvorený na západ až juhozápad a tak to úplne postačuje nastaviť na 270 stupňov a pokryje to OK,OM,S5,9A,HA, vysielal som do polnoci a potom som si išiel ľahnúť. Podmienky boli v sobotu celkom dobre a tak som si spravil aj nejakých Nemcov a dokonca aj Talianov. V nedeľu som pokračoval o 6h a skončil som o 11h nášho času aj keď sa mi nechcelo, musel som ísť na test, aby som sa dostal v pondelok do práce. Všetko klapalo až na telegrafný kľuč, kde mi prestalo dávať čiarky a tak som v sobotu večer až do nedeli išiel len s pamäťou TRX, nemohol som ísť na výzvu. V nedeľu ráno o 6h som to dal nejako dokopy a na výzvu hneď nabehli nové stanice. Celkovo som spravil 120 QSO s priemerom 417 km a tak celkom solídnych 50 000 bodov. ODX bol  911 km. Podmienky v závode sa držali na dobrej úrovni, v noci bola hmla, ale ráno vyšlo krásne slniečko, tak som mal radosť z krásnej prírody. To je tak všetko, dopočutia v 1.subregional závode 2021. 

Prevádzkový aktív október 2020 z KN19CA.

Na tomto prevádzkovom aktíve som si išiel vyskúšať na kótu KN19CA neďaleko Sniny, je to 430m.n.m. a po prvý krát som vyskúšal aj štyri smery do štyroch krátkych antén. Podaril sa mi doteraz najväčší počet QSO v PA, celkovo 72 a to len s 90W holého TRX IC9700. Bol som milo prekvapený, ako tie antény chodili, nemusel som nikde nič točiť a počul som všetky smery naraz. Majáky tu hrali jedna radosť z HA, S5, SP. Jedna mala chyba tohto QTH je dosť všelijakých pazvukov. Na Marconiho konteste to tu otestujem lepšie ešte aj s 12 el. anténou, tak uvidím, čo a ako. Pre mňa je to tu zaujímavé preto, lebo sa tu dostanem z domu za 15 minút.

UHF Contest 2020 KN19AG

                                                                      3.10.2020

Pre mňa premiérový závod na 432MHz , 23cm som nerozchodil, 1,9m parabola bola nad moje sily ju v takomto vetre dostať na stožiar, ale po poriadku. Na kopec na Slovensko-Poľskom pohraničí nad obcou Palota, som sa vybral v sobotu doobeda o 9h. Pod kopcom ma zastavili pohraničiari, všetko však po vysvetlení, že idem len na kopec si zavysielať prebehlo bez problémov. Na tomto kopci som bol vo VHF conteste, tak už som vedel čo a ako robiť. O 12h som mal postavene štvorča na 70cm 4X6 elementov a pokúšal som sa po zmontovaní paraboly na 23cm veľkosti skoro 2m dostať ju na stožiar. Bohužiaľ aj keď som fyzicky dosť zdatný, v silnom vetre, ktorý tu bol, prichádzala studena fronta, sa mi to nepodarilo. Je to veľká škoda, pretože som sa na toto pásmo veľmi tešil. Poučenie pre mňa teda je, niekedy menej znamená viac a tak nabudúce bude len buď smerovka, alebo parabola o priemere 1 až 1,2m. Na kopce chodím sám, tak nemá mi kto pomôcť, ja som už taký samotár a tak to aj ostane. A teraz niečo k vysielaniu. TRCVR IC 9700 na 432MHz 70W, invertovaná elektrocentrála 2KW, veľmi ma teší jej mala spotreba, neruší a je dokonale ticha, môžem plne odporučiť. Antény sú z dielne OK5IM a delič od OK1GTH. Koax mam ecoflex 15 dĺžky 12m a LNA od HA8ET. K tomu notebook s Win10 a súťažný denník od OK1DUO, ktorý mi beží v DOS boxe. Rotator Yaesu G5500 azimut a elevácia. Zdroj klasicky 30A. Pretek som začal presne o 14h UTC. Čo som počul, to som zrobil za tie tri hodiny, čo som bol na kopci, pretože pre pracovne dôvody, som musel večer skončiť preteky. Aj tak som balil už po tme. Podmienky, keďže som prvý krát išiel toto pásmo, neviem objektívne posúdiť, len oproti 2m treba presnejšie dotáčať antény a signál niekedy buráca a niekedy sa skoro úplne stratí. Ďalšia vec bola, že niektoré stanice z OK som počul z dvoch smerov, tak to ma trochu pomiatlo, kde smerovať, bolo to asi tým, že išli mi priamym smerom a potom odrazom od Tatier, keď som to nasmeroval medzi Nízke a Vysoké Tatry. Páčilo sa mi, že dosť staníc išlo telegrafom a perfektne napr. OM4CW. Do budúcna, určite vyššie pásma pôjdem, je to pre mňa nová vec a posúva to človeka dopredu. Viac sa na tom podieľa veda podmienok šírenia, technická a operátorská zručnosť. Na ON4KST nechodím a aj tak to ostane, dôvod, prišiel by som o radosť náhodného spojenia. 

Tak 73 a dopočutia v  ARRL EME Contest CW/SSB/DIGI            10-11.10.2020 z KN19CA a potom v novembri v telegrafnom CW Marconiho Conteste 2020.

Milan OM0FC

Skúška antén na 144MHz z KN19DB.

Mimo závod cez víkend, som sa vybral otestovať antény, ktoré som použil vo VHF conteste, ale teraz som ich umiestnil do tvaru H. Vyšiel som na kopec Príslop locator KN19DB, odkiaľ sme niekedy chodili preteky s kolektívkou OM3KDX. Takýmto rozmiestnením antén som síce stratil širší vyžarovací lalok, ale mohol som použiť rotátor Yaesu G5500, ktorý je možne točiť azimut aj eleváciu. Urobil som par pekných QSO do DL,OK,OM,HA,S5. Na závody je samozrejme lepšie antény radiť pod sebou, ale na DX QSO je lepšie to H usporiadanie.

VHF Contest 2020

OM0FC KN19AG

Na tento VHF contest som sa rozhodol vyskúšať pre mňa úplne novu kótu na Slovensko - Poľskom pohraničí pri Medzilaborciach nad obcou Palota. Tato kóta ma nadmorskú výšku 722 m a je k nej dobrý prístup. Nachádza sa asi 100 m od hlavnej cesty. Hraničný prechod je vzdialený asi cca 500 m. Otvorené smery pre mňa dôležitý ma od severozápadu po juh a potom smer severovýchod. Pripravil som si do môjho nového OFF Roadu všetky veci a v sobotu ráno o 8h som vyrazil z domu na kótu vzdialenú 55 km, cesta prebehla bez problémov a o 9h už som bol na kopci. Začalo vybaľovanie a montáž, len som sa modlil aby som nič nezabudol. Postavil som najprv nové štvorča 4el yagi na 11 m stožiar, veľká vďaka Jirkovi OK5IM za rýchle dodanie. Predtým som v súťažiach používal dlhé 6 m antény so ziskom 12 dBd, nevýhoda bola úzky vyžarovací lalok, teraz toto štvorča má rovnaký zisk 12 dBd, ale vyžarovací uhol sa zdvojnásobil na 60 stupňov, čo je skoro dostačujúce na juhozápad až severozápad, pre mňa hlavné smery. Nevýhoda je zložitejšia montáž, ale ako sa ukázalo v súťaži, oplatilo sa. Suzuki jimny je malé autíčko, ale po rozložení sedačiek sa dá v ňom celkom pekne vyspať, tak som nepotreboval stan. Po zložení antén som vyskúšal PSV a bola prijateľná hodnota 1 k 1,2, tak som si vydýchol. Centrála naštartovala na prvý pokus, tak som len vyskúšal kontrolne QSO a čakal na začiatok závodu. Zariadenie som mal IC 9700 napojené na akumulátor, aby som zbytočne netrápil elektro centrálu, ktorá dava priemerne 2KW, v špičke 2,4KW. PA OM Power odberá pri 700W out, 1400W príkonu, tak plus PC, nejaké to svetlo je to akurát. Závod som odštartoval presne o 14 h a začalo to veľmi dobre chodiť. Rušenie skoro žiadne a aj stanice boli v poriadku. Do večera 20.00 h som mal spravené 95 QSO, čo bolo pre mňa pozitívne. Rozmýšľal som, že pôjdem len 6 h kategóriu, pretože som bol veľmi unavený z prace, ale nejak som vydržal do polnoci a išiel som spať. Ráno som začal o 5 h CW a spravil som si 4 Nemcov, jedného Bulhara a konečne aj môj ODX z Talianska skoro 1000 km. Potom ma už vzala únava a tak som to o 10 h zapichol, škoda. Čo dodať k závodu, veľmi pekná účasť, stanice bez rušenia a všetko fungovalo ako malo. Nakoniec som spravil 145 QSO s priemerom 332 km a 48 780 bodov. Samozrejme z tejto kóty sa dalo spraviť cez 200 QSO, chce to však oddýchnutého a skúseného HAM, napr Peter OM0WR, by tu dokázal ozaj veľa. Ja však mam toho teraz viac na krku, tak som trochu vedľa . Aj tak som ale spokojný , technika nesklamala, pribudli nove skúsenosti a pripravujem sa na svoj prvý závod na 70 a 23 cm odtiaľto, tak uvidíme ako to pôjde na vyšších pásmách, antény na 70 cm sa už vyrábajú aj deliaca hlava, na 23 cm zatiaľ nie som rozhodnutý čo budem mať. Ďakujem všetkým za pekne strávený víkend pri rádiu 73.  

MILAN OM0FC

3. Subregionál Contest 2020

Na tento závod nebudem spomínať v dobrom. Na všetko som sa poctivo pripravoval, zobral som si dovolenku, pripravil všetko na súťaž a v dobrej nálade som v sobotu vyrazil na kopec KN19CC smerom na Pčolinne. Pod kopcom som nasadil nove papuče na kolesa a hybaj hore. Všetko prebehlo bez najmenších problémov. Na vrchole som sa rozložil , postavil stožiar s anténou a čakal na začiatok sútaže. O 14h som začal a ako rýchlo som začal tak som aj rýchlo skončil. Po pol hodine súťaženia, mi začalo prehrievať PA, všimol som si, že nezapína nútene chladenie ventilátormi. Nabehne ochrana pa a vypne. Volal som Petrovi OM0WR, pracuje vo firme výrobcu PA, čo sa deje. Povedal mi skus otvoriť  PA a vytiahni konektor napájania ventilátora a zasuň ho nazad, možno to vyrieši problém, bohužiaľ nevyriešil. Tak smutne som aspoň išiel na 6hod. kategóriu so základným výkonom TRX 100W. Kedže už bola tma, tak som sa vyspal do rana v aute a ráno pobalil všetko do auta,  smutne naštartoval a odišiel domov. Doma som hneď odviezol PA Petrovi domov aby ho zobral do firmy na opravu. Ukázalo sa, že odišiel riadiaci tranzistor otáčok ventilátora. Čo na zaver. Za 6h som spravil 54 QSO 11 429 bodov. Kedže zo začiatku som išiel s 500W a 5h so 100W tak viac sa odo mňa nedalo spraviť nehladiac na to, že som bol v zlej psychickej pohode. Počasie perfektne, podmienky šírenia tiež dobre. Tak snáď nabudúce bude všetko OK. Par foto na zaver.

1.Subregionál Contest 2020

7-8. 3. 2020

LOC KN18CX, ASL 500m, TRCVR IC9700, ant 11 el. 3WL yagi, 750W OUT. 37 QSO, 8377b, ODX OL3Z 570Km. 7hod prevádzka testu. Test novej elektrocentrály VGI2400 voči rušeniu, je v poriadku, bez rušenia na pásme 144MHz, na plný výkon ide utiahnuť ešte 2100W príkonu. Spotreba bola pri 50 na 50 cca 0,6l/h, čo je veľmi prijateľne. Test nového TVCR IC9700, Odolnosť veľmi dobra voči silným signálom aj voči rušeniu od  DVB-T frekvencie 490MHz, 602MHz, 506MHz s výkonom 25KW. Sú tam ešte aj vysielače pre rádio expres na VKV, výkon vysielača však neviem. Vzdialenosť vysielača bola od mojej antény len cca 50m, Anténa bola umiestnená na stožiari magirus vo výške 9m nad zemou. napriek tomu, som mohol na 144MHz pracovať, ale musel byť vypnutý LNA na anténe. TRCVR IC9700 je velmi dobre odolne rádio a môžem ho pre závody VKV plne odporučiť. 

Marconiho A1 Contest 2018

Na tohtoročný Marconiho telegrafný závod som chcel isť s klubovkou OM3KDX na východoslovenskú nížinu za obcou Koromľa. Bohužiaľ prekážka v rodine mi to nedovolila. Aby som sa aspoň nejako zúčastnil môjho najobľúbenejšieho závodu, prišiel som na to, že je aj 6h kategória, tak som neváhal a pripravil som sa aspoň naň. Doma v QTH KN18BX  mám antény a zariadenie v pohotovosti, tak som to pred pretekom len vyskúšal, či je všetko v poriadku a o 14h som začal pretek. Rušenie v atmosfére bolo na prijateľnej úrovni a ani súťažiace stanice nejak nespletrovali zlým signálom. Moje QTH, pretože je utopené v doline, nie je moc vhodné na VKV súťaže, ale aj tak som urobil za 6h 40 QSO a 14 659 bodov s priemerom 366km. ODX bol 950 km s IQ5NN, čo je moje druhé Italské QSO z domu. Počúval som ich snáď pol hodiny , tak fantasticky išli, takže to nebol žiadny odraz od lietadla, ale krásne tropo QSO. Podmienky šírenia by som povedal, že boli  dobre a aj účasť staníc, hlavne z juhu bola vcelku uspokojivá. Ja som ukončil závod o 20h UTC , samozrejme závod pokračoval ďalej, ale ja už som sa mu nevenoval, tak uvidím v nedeľu ako to nakoniec dopadlo. Držím palce našej klubovke OM3KDX a to Petrovi OM0WR, Lacovi OM3CA a Jankovi OM3CSO, ktorý to ťahajú aj za ostatných členov Rádioklubu. Čo sa týka mojej techniky, vidno, že už stárne a potrebuje obnovu. Deň pred závodom som menil 2 vyschnuté kondenzátory na plošnom spoji v TRX IC 746, pretože mi začal poblikávať displej a tiež som musel vyliezť na strechu, spustiť stožiar a prepájkovať koncovku prívodného kábla k rotátoru Yaesu G5500, kde vynechával snímač azimutu na zobrazovacej jednotke. Potom som musel vysunúť stožiar s rotátorom a anténami sam späť na svoje miesto. Je to celková váha okolo 60kg a pri mojom veku 56, je to celkom makačka, teraz sa ukázalo, ako je dobre byť v kondícii. Svoju váhu som upravil zo 104 kg, ktoré by sa na strechu nedostali na 83 kg a VO2max mám 46, čo je vynikajúce. Polmaratón 21 km urobím pod 2 hod. Ale naspäť k súťaži. Jedna nepríjemnosť sa mi stala, že displej v jednom okamžiku prestal fungovať, len svietil a nič neukazoval. Musel som narýchlo rozobrať zariadenie a zistil som, že pri skladaní, keď som menil kondenzátory, som slabo zasunul jeden páskový spoj a preto displej prestal fungovať. Po úplnom zasunutí, to už išlo bez problémov. Už rok a pol čakám na  uvedenie do predaja IC 9700, tak snáď na vianoce si ho dám pod stromček. 

Marconi A1 2018  6hod single.

Počet QSO 40

Priemer na QSO 366 km

Najdlhšie QSO 951 km IQ5NN JN63

Počet bodov 14 659

To je tak všetko 73. Milan OM3WFC

OM3WFC
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma!